Mi az a Micro:bit?
A BBC micro:bit egy kifejezetten oktatási célra kifejlesztett, kisméretű, programozható panel, beépített szenzorokkal (iránytű, gyorsulásmérő, fényérzékelő), LED-mátrix kijelzővel, ki/bemeneti csatlakozókkal, Bluetooth technológiával. Az eszköz egyszerűen használható, grafikus blokknyelv segítségével is programozhatjuk, hasonlóan a Scratch környezethez.
Kik vehetnek részt a Micro:bit programozási versenyben?
A versenyben Magyarországon működő általános iskolák felső tagozatos tanulói, valamint középiskolás tanulói vehetnek részt. Nevezni 2 fős csapattal lehet, általános iskola felső tagozatos, illetve középiskolás korcsoportban.
Lehet-e vegyes korosztályú a csapat?
Igen. Ha egy csapatot egy felső tagozatos és egy középiskolás diák alkot az adott intézményen belül, akkor a nevezést a magasabb kategóriában kell beadni (középiskola).
Lehet-e olyan, hogy a csapattagok nem ugyanazon iskolába járnak?
Nem lehet. Mindkét csapattagnak ugyanabba az intézménybe kell járnia.
Lehet-e 1 személyes, vagy 3 fős csapattal indulni?
Nem lehet, a csapatoknak pontosan 2 főből kell állniuk.
Tehát a verseny csak a micro:bitek programozásáról szól?
Nem igazán. A problémamegoldáson van a hangsúly, amelynek az eszköze lesz a micro:bit. A versenyzőknek saját, kreatív feladatot is meg kell oldaniuk, dokumentálniuk kell az elkészített programokat egy dokumentáció sablon kitöltésével, és a kreatív feladatok esetén videót is kell készíteniük. És persze ami nagyon fontos, együtt kell működniük a csapattársukkal, hatékonyan kell felosztaniuk egymás között a feladatokat, hogy határidőre minél több feladat megoldható legyen.
Hogyan lehet nevezni a versenyre?
A csapatokat a felkészítő tanár tudja nevezni a versenyre. Először a felkészítő tanárnak kell regisztrálni magát a portálra, majd a portálra belépve a megfelelő menüpontban található űrlap kitöltésével kell a diákokat beneveznie. A pályamunkákat szintén a portálra belépve tudja majd feltölteni a felkészítő tanár.
A nevezésnek van határideje?
A nevezés folyamatosan történik, de jó, ha minél előbb kitöltésre kerül az űrlap. Aki felkészítői tanári szerepet vállal, kérjük minél előbb regisztráljon a portálra, mert fontos információkat e-mailben is küldeni fogunk.
Mi az elvárás a felkészítő tanártól?
A tanár feladata, hogy regisztrálja magát a verseny portáljára, illetve a csapatokat a versenyre. Emellett támogatnia kell a csapatokat abban, hogy a megadott határidőig elkészüljenek a pályamunkák. A tanár konkrét feladatokat nem oldhat meg, csak instruálhatja a diákokat.
Az elkészült pályamunkákat szintén a felkészítő tanárnak kell feltöltenie a portálra a megadott határidőig.
A felkészítő tanárral szemben nem feltéltlenül elvárás a digitális kultúra / Informatika szak tanítása, azonban az eszköz használatának, programozásának ismerete igen.
Pontosan milyen feladatokat kell megoldaniuk a csapatoknak?
A feladatok nyilvánosan elérhetőek a verseny portálján.
Muszáj minden feladatot megoldani?
Nem muszáj, kevesebb feladat is beadható, mint ami a feladatlistában szerepel. De minimum 1 fix és 1 kreatív feladatot be kell adni. Maximálisan 6 fix és 3 kreatív feladat adható be.
Mi az hogy fix, meg kreatív feladat?
A fix feladatoknál mi adtuk meg, hogy az adott problémát milyen módon kell megoldani, és mi a szerepe az egyes micro:biteknek. A kreatív feladatokat viszont maguk a csapatok találják ki a feladatot, és valósítják meg. Mintha egy játékot saját szintekkel, missziókkal egészítenének ki.
Melyik verziójú micro:biteket lehet használni?
A feladatokat a V1 és V2 verziókkal is meg lehet oldani. A végső projekt feltöltésekor lehet jelezni majd, hogy a program melyik verziójú micro:bitre készült.
Meddig kell feltölteni a kész pályamunkát?
A beadási határidő: 2025. április 15 (kedd, 23:59)
Mi történik a pályamunkák feltöltése után?
A zsüri május 16-ig értékeli a pályamunkákat, majd értesíti azon csapatokat, akiket meghív a döntőbe, melynek tervezett helye és ideje:
2025. május 30., ELTE Informatikai Kar (1117 Budapest, Pázmány Péter sétány 1/C.)
Azon csapatok, akik nem jutottak be a döntőbe, azonban elértek egy bizonyos pontszámot oklevélben részesülnek, ahogy a felkészítő tanáraik is.
Mi történik a beadott pályamunkákkal?
A döntőbe bejutott csapatok pályamunkáit közzétesszük a verseny portálján.
Mi várható a döntőben?
A csapatoknak a helyszínen kell megoldaniuk a kiadott feladatokat, az általunk biztosított eszközök (számítógépek, micro:bitek, kiegészítők) segítségével. A megoldásokat a zsűri a helyszínen értékeli, és még aznap megtörténik az eredményhirdetés is. A csapatok okleveleket és tárgyi nyereményeket kapnak a szponzori felajánlásoknak köszönhetően.
MI a helyzet az MI-vel? Vagyis használható-e mesterséges intelligencia?
Van, amikor kifejezetten kérjük is az MI használatát. Például amikor a kreatív feladathoz egy megfelelő képet kell létrehozni. Minden más esetben is azt kérjük, hogy a dokumentációban egyértelműen legyen jelezve, hogy az MI által szolgáltatottt eredményeket hogyan használták fel a csapatok, mit és hogyan módosítottatok a kapott információk alapján.
Milyen díjakra lehet számítani a döntőben?
Szponzorainknak köszönhetően különböző tárgynyereményeket fogunk adni a verseny legjobbjainak.
Ki lesz a zsűri?
Az első fordulóba beadott pályamunkák értékelésében az ELTE Informatikai Karának oktatói és hallgatói vesznek részt. A döntőben pedig már az ipari partnerek képviselői is értékelni fogják a munkákat.
Nagyon tetszik a veseny, szívesen támogatnám szponzorként vagy tárgyi felajánlással, vagy pénzeli hozzájárulással.
A támogatásnak nagyon örülünk. Kérjük vegye fel velünk a kapcsolatot az info@microbitverseny.eu e-mail címen. Van olyan alapítványunk, amelyhez érkezhet pénzbeli felajánlás, az adományozáshoz támogató szerződést kell kötni.